Den nye matematik 1972
Den nye matematik er meget sjovere.
Vi regner jo med tallene, som vi gjorde i regning. Må vi ikke få noget for?

Det er tilfældigt opsnappede udtryk fra elever, men jeg kunne tænke mig, at forældre, der af børnene er blevet tvunget til at snuse lidt til det, vil sige noget andet. Nogle er måske endda lidt skeptiske, men jeg tror ikke, De behøver at være det.
Et vældigt gode ved det system vi bruger, er, at børnene slipper for en mængde spildtid. Gennemgangen af stoffet foregår i klassen og for en stor del på tavlen som fællesarbejde, og hjemmearbejdet sker direkte i de trykte bøger. Kun et lille afsnit, der hedder; Regn selv, skal regnes i kladdebog, så vi stadigvæk holder talskrivningen ved lige.
For de små, der starter med matematikken i 1. kl., er der ikke så mange problemer. De kommer ind på den form for regning på en helt naturlig og afslappet måde, og der er ikke nogen, der bliver overrasket over at skulle regne med x og y i stedet for med tal.
Sværere er det nok for de større børn, der har en hel del at "samle op".
Vi har gjort forsøget i 5. kl. (efter elevernes eget ønske). Matematik er obligatorisk fra 7. kl., men på det tidspunkt skal der en endnu større omstilling til at indstille sig på det nye, og jeg må sige, at 5. kl. er gået i gang med fuld musik og lyst og energi, og efter de erfaringer, jeg hidtil har gjort, ser det ud, som om de svage regnere lettere kommer med.
Vi tyvstartede lidt i slutningen af fjerde klasse med indførelse af de nye symboler, som mængdelæren betjener sig af, og med duplikerede opgaver fra 3. og 4. klasses matematik bøger, som vi kørte parallelt med vores egen regnebog, så vi havde travlt.
Matematik skal være noget anvendeligt og skal kunne bruges til at løse problemsituationer og arbejde med abstraktioner. Matematik er at opfatte som et sprog, det sprog, som matematikken fortolkes i, det, der får symbolerne til at hænge sammen, og matematikken har et godt, klart og præcist sprog. Desuden åbner den større muligheder for at bruge sin logiske sans og sin fantasi.
Symboler
Her tænkes ikke bare på talsymbolerne +, - osv., som vi kender fra regning, men matematikken indfører allerede i 1. kl. symboler for "større end", "mindre end", og de volder ikke de små spor vanskeligheder. De lærer endda disse to symboler, inden vi har snakket spor om tal. Det hele foregår i starten ud fra tegninger, som børnene kender til, og hvor de med pile fra den tegning til den anden kan afgøre, hvor der er flest. Der bliver indført mange andre nye symboler, efterhånden som det bliver aktuelt, og det accepterer børnene helt naturligt. I dansk bliver de stillet overfor sværere opgaver og får deres ordforråd øget. I orientering får de efterhånden kendskab til flere og flere lande og de fremmede verdensdele, de får fremmede sprog, og således tager matematikken også hele tiden nye og spændende ting med, som udfordrer børnene.
Til forældre, der har børn i de små klasser, vil jeg sige, at de snyder sig selv ved ikke at prøve at leve lidt med i denne nye undervisningsform. Vi voksne har nemlig en hel del fordomme og gamle uvaner i vort forhold til tallene, som vi må se at blive kvit, og der har vi et handicap.
Jeg oplever tit, når jeg sidder derhjemme og forbereder mig på den nye gennemgang, at hvad jeg opfatter som eventuelle problemer for eleverne, der tager de imod som den naturligste sag af verden.
Altså: Vær med. Køb den lille bog til 13,80 kr. Den hedder: Matematik for forældre og er skrevet af Erik Ladefoged, og lad mig også nævne, at han i sit forord understreger, at hans fremstilling vil kunne læses af alle uanset matematiske forkundskaber. God fornøjelse.
P.S. Jeg får ikke procenter. Lærere Inger Hansen 1


Kilde:
Kilde 1: Jyderup Realskoles skoleblad Frikvarter dec. 1972, side 8-9
Note:

Sidst opdateret 17. februar 2015
©Jyderup Realskole